Jak wybrać kompresor do malowania?

Malowanie samochodu sprężarką

Kompresor to podstawowe urządzenie konieczne do malowania, które będzie niezbędne wszędzie tam gdzie chcemy malować duże powierzchnie lub robić to szybko i sprawnie. Na rynku odnajdziemy kompresory uniwersalne oraz te, dedykowane do określonych rozwiązań o zróżnicowanej pojemności. Jak znaleźć kompresor dopasowany do swoich potrzeb?

Na czym polega malowanie z wykorzystaniem kompresora? – Budowa zestawu

Pistolety działające na sprężone powietrze umożliwiają szybkie i precyzyjne malowanie dużych powierzchni, które coraz częściej wypiera pracę z wykorzystaniem wałka lub pędzla. Typowy zestaw do malowania natryskowego składa się z:

  • Dyszy wraz z osłoną – przez nią farba wydostaje się na zewnątrz, a dzięki osłonie nie chlapie a boki,
  • Spustu – służy do pompowania farby ze zbiornika i kierowania jej na właściwą powierzchnię,
  • Zbiornika ze ssawką – tutaj znajduje się zapas farby, która po naciśnięciu spustu jest wtłaczana do dyszy,
  • Regulatora ciśnienia – pozwala na ustawienie prędkości, z jaką farba będzie wytryskiwała z dyszy.

Sama budowa zestawu do malowania natryskowego nie jest skomplikowana. Wątpliwości może budzić wybór kompresora.

Kompresor - malowanie samochodu

Kompresor – malowanie samochodu

Rodzaje kompresorów do malowania

Trudno znaleźć kompresor uniwersalny. Malowanie każdego rodzaju powierzchni, bez względu na to, czy są to meble, blacha czy też elementy dekoracyjne wymaga zastosowania innej dyszy, filtrów i pozostałych elementów zestawy malarskiego. Dlatego dobrze jest też dopasować kompresor do planowanych prac. Oczywiście istnieją urządzenia określane mianem uniwersalnych, ale niestety sprawdza się w stosunku do nich ogólna zasada, zgodnie z którą „jeżeli coś nadaję się do wszystkiego, to najpewniej nie nadaje się do niczego”.

Kompresor do malowania drewna powinien być dopasowany do powierzchni, jaką pokrywamy emalią. Jeżeli chcemy pomalować np. tylko ościeżnicę, wystarczy nam bezolejowy kompresor 24 litry. W przypadku jednak, gdy naszym celem jest pokrycie farbą całych drzwi, to już może być za mało.

Jeżeli planujemy malować elementy blaszane (jak chociażby auto) rozmiar kompresora powinien być dopasowany do zakresu poprawek. Przy gruntownych pracach lakierniczych lepiej jest zainwestować w zbiornik przynajmniej 60-70 litrów. Dla drobnych poprawek najprawdopodobniej wystarczy nam kompresor 50 litrowy.

Malowanie aerografem wymaga najczęściej precyzji. Dlatego ważne jest, aby kompresor był niewielkich rozmiarów, lekki i poręczny. Dobrym rozwiązaniem są kompresory bezolejowe. Jeśli do pomalowania mamy więcej elementów warto postawić na nieco większy rozmiar, swoboda posługiwania się sprzętem stanowi tutaj jednak priorytet. Trudno jednak ukryć, że jest to dosyć żmudne zadanie.

Malowanie natryskowe na ogół dotyczy dużych powierzchni, jak sufit czy ściany. Tutaj na ogół okazuje się, że zbiornik 100 litrów to konieczność.

Czy warto postawić na kompresor olejowy?

Zdecydowanie tak. Malowanie z wykorzystaniem kompresora olejowego jest wygodne, szybkie i efektywne. Należy jednak pamiętać o dwóch, kluczowych kwestiach. Po pierwsze należy kompresor regularnie czyścić i napełniać odpowiednim olejem. To jednak nie wszystko. Kluczowe do sprawnego funkcjonowania kompresora olejowego jest także dobry zestaw filtrów. Pamiętajmy, aby na nich nie oszczędzać.

Jak wybrać rozmiar kompresora?

W zasadzie można przyjąć, że im większą powierzchnię musimy pomalować, tym większego kompresora potrzebujemy. W grę wchodzi jednak także wydajność urządzenia. Kompresory amatorskie bezolejowe oferują najczęściej wydajność na poziomie 160-180 l/minutę, ale wersje dla profesjonalistów oferują nawet ponad 400 l/minutę. To ponad dwukrotnie więcej.

Oczywiście najbardziej poręczny jest kompresor 24 litrowy. Bardzo często okazuje się jednak, że jest to zbyt mało, aby jeden pełny zbiornik wystarczył na wykonanie pracy. Dlatego doświadczeni malarze polecają nawet na początku korzystać już z kompresorów 50 litrowych.

Pamiętajmy o tym, że rozmiar kompresora do malowania musi być dopasowany do zakresu prac. O ile kompresor 24 litrowy jest dobry dla modelarza albo zdobnika, do większości pozostałych prac będzie niewystarczający. Wersja 50 litrowa to w miarę uniwersalny wybór, który sprawdzi się w większości przypadków. Nada się nawet do nieco większych płaszczyzn, jak blachy samochodowe. Do profesjonalnego zastosowania możemy wybrać kompresor 100 litrowy. Najprawdopodobniej okaże się on nawet nieco za duży. Nie skorzystamy z niego także w warunkach domowych ze względu na wielkość.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *